April 28, 2017

Ontario Introduces Balanced Budget, Increases Infrastructure Investment by $30 Billion

The Government of Ontario has introduced a balanced budget for 2017. It increases investments by $30 billion over the remainder of the 13-year infrastructure plan, making significant investments in transportation and transit projects throughout the province. To bring further clarity to the program, a Long-Term Infrastructure Plan will be released by the end of 2017.

Major infrastructure investments totalling $156 billion over the next 10 years include:

  • $56 billion in public transit;
  • $26 billion in highways;
  • more than $20 billion in capital grants to hospitals, including $9 billion for the construction of major new hospital projects; and
  • almost $16 billion in capital grants to school boards.

The major new public transit systems previously announced will be built using Ontario's Alternative Financing and Procurement (AFP) approach, including: Eglinton Crosstown LRT, Finch West LRT, Hamilton LRT, Hurontario LRT (Mississauga), ION Stage 1 LRT (Waterloo), Confederation Line (Ottawa), Ottawa LRT Phase 2, York Viva Next Bus Rapid Transit, and several GO Stations. The GO Regional Express Rail (RER) initiative will provide faster and more frequent service on the GO rail network, and the government has indicated its intention to procure it using the AFP model.

Design and planning work is currently underway for a new high-speed rail system running from Toronto to Windsor. The government appointed the Honourable David Collenette as a Special Advisor to the project.

Road projects that are planned, in procurement or under construction using the AFP approach include: Highway 401 expansion to Regional Road 25 (RFQ stage); Highway 407 East Phase 2 (under construction); and Highway 427 expansion (under construction).

The government is working on an updated Long‐Term Affordable Housing Strategy (LTAHS), with $200 million over the next three years to improve access to housing assistance, and support for the construction of up to 1,500 new supportive housing units over the long term. Infrastructure Ontario will also be charged with the responsibility to establish a new program to leverage provincial land for new affordable housing units, with pilot projects in the Greater Toronto and Hamilton Area.

The Ontario Community Infrastructure Fund (OCIF) provides steady funding to small, rural and northern communities to address critical infrastructure projects, including roads and bridges. In 2016, the government tripled funding under the program to reach $300 million per year by 2018–19.

With regard to 5G (fifth-generation wireless technology), the Province will invest $130 million over five years in two industry-led consortia to advance the development and commercialization of 5G and next-generation technologies and networks across Ontario.

View the CCPPP Statement on the Ontario Budget .

For more budget details, see the Ontario 2017 Budget page.

Le 28 avril 2017

L’Ontario dépose un budget équilibre et prévoit une somme de 30 milliards de dollars pour l’investissement dans l’infrastructure

Le gouvernement de l’Ontario a déposé un budget équilibré pour 2017. Il augmente les investissements de 30 milliards de dollars pour le reste du plan d’infrastructure sur 13 ans, effectuant des investissements importants dans les projets de transport et de transport en commun dans l’ensemble de la province. Pour clarifier le programme, un plan d’infrastructure à long terme sera publié d’ici la fin de 2017.

Les grands investissements dans l’infrastructure totalisant 156 milliards de dollars au cours de la prochaine décennie englobaient les sommes suivantes :

  • 56 milliards de dollars pour le transport en commun;
  • 26 milliards de dollars pour les autoroutes;
  • plus de 20 milliards de dollars en subventions d’investissement pour les hôpitaux, y compris neuf milliards de dollars pour la construction de nouveaux projets hospitaliers d’envergure;>
  • près de 16 milliards de dollars en subventions d’investissement pour les conseils scolaires.

Les nouveaux projets de systèmes de transport en commun annoncés antérieurement seront construits au moyen de l’approche de diversification des modes de financement et d’approvisionnement (DMFA) de l’Ontario, y compris : le TLR Eglinton Crosstown, le TLR Finch West, le TLR Hamilton, le TLR Hurontario (Mississauga), Le TLR ION - phase 1 (Waterloo), la Ligne de la Confédération (Ottawa), le TLR Ottawa - phase 2, le projet de voies rapides d'autobus York Viva (vivaNext) et plusieurs stations GO. L’initiative de service ferroviaire express régional GO offrira un service plus rapide et plus fréquent sur le réseau ferroviaire GO, et le gouvernement a signalé son intention d’en assurer l’approvisionnement au moyen du modèle de DMFA.

Des travaux de conception et de planification sont en cours en vue de l’exploitation d’un nouveau système de train rapide de Toronto à Windsor. Le gouvernement a nommé l’honorable David Collenette comme conseiller spécial du projet.

Voici certaines des projets routiers qui sont prévus, ou en cours d’approvisionnement ou de construction à l’aide du modèle de DMFA : l’agrandissement de l’autoroute 401 vers la route régionale 25 (phase de DQ); la phase 2 de l’autoroute 407 (en cours de construction); et l’agrandissement de l’autoroute 427 (en cours de construction).

Le gouvernement travaille à la mise à jour de sa stratégie de logements abordables à long terme, alors qu’une somme de 200 millions de dollars au cours des trois prochaines années est prévue pour améliorer l’accès à l’aide au logement et le soutien visant la construction de quelque 1 500 nouvelles unités de logements supervisés à plus long terme. Infrastructure Ontario se verra aussi confier la responsabilité d’établir un nouveau programme visant à miser sur les terres provinciales pour la construction de nouvelles unités de logements abordables, des projets pilotes devant avoir lieu dans la région du Grand Toronto et de Hamilton.

Le Fonds ontarien pour l’infrastructure communautaire (FOIC) prévoit un financement soutenu pour les petites communautés rurales et du Nord afin de mener à bien des projets d’infrastructures essentielles, notamment les routes et les ponts. En 2016, le gouvernement a triplé le financement dans le cadre du programme, lequel atteindra 300 millions de dollars par année d’ici 2018-2019.

En ce qui a trait à 5G (technologie sans fil de cinquième génération), la province investira 130 millions de dollars sur cinq ans dans deux consortiums dirigés par l’industrie pour faire avancer le développement et la commercialisation de 5G et des technologies et réseaux de prochaine génération partout en Ontario.

Pour de plus amples détails, voir la page Budget de 2017 de l’Ontario.